لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

«پیشنهاد تازه» اسرائیل شامل مسیری برای «بازگرداندن آرامش پایدار» به غزه است


دو مقام اسرائیلی شنبه هشتم اردیبهشت به آکسیوس گفته‌اند، پیشنهاد جدید اسرائیل به گروه افراطی حماس برای معامله احتمالی آزادی گروگان‌ها شامل تمایل به مذاکره در مورد «بازگرداندن آرامش پایدار» در غزه پس از آزادی اولیه گروگان‌ها به دلایل انسانی است.

نشریه آکسیوس می‌گوید، ارائه این پیشنهاد از سوی اسرائیل مهم است چرا که از زمان حمله ۷ اکتبر (۱۵ مهرماه سال گذشته) تاکنون این نخستین باری است که رهبران اسرائیل پیشنهاد می‌کنند که آماده گفت‌وگو درباره پایان جنگ در غزه به عنوان بخشی از معامله بر سر آزادی گروگان گیری هستند.

گزارش‌ها حاکی که گروه حماس درماه‌های اخیر در پیشنهادهای خود برای آزادی گروگان‌ها٬ بر لزوم آتش‌بس کامل و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه به عنوان پیش‌‌شرط هر معامله جدید اصرار دارد.

گروه حماس از سوی اروپا و آمریکا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‌شود.

نشریه آکسیوس می‌گوید دلیل ارائه این طرح تازه، سفر هیاتی از مقامات اطلاعاتی مصر روز جمعه است که با نمایندگان شین بت، نیروهای دفاعی اسرائیل و موساد درباره آزادی گروگان‌ها و عملیات نظامی احتمالی اسرائیل در رفح گفت‌وگو کرد.

به گفته مقامات اسرائیلی، پس از پایان گفت‌وگوهای هیات مصری و مذاکره کننده اسرائیلی، مصری‌ها یک پیشنهاد جدید را به حماس ارسال کردند که شامل تمایل اسرائیل برای دادن امتیازات مهم بیشتر بود.

حماس جمعه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که پیشنهاد جدید را دریافت کرده است، آن را مطالعه و پاسخ خواهد داد.

مقامات اسرائیلی به اکسیوس گفته‌اند، طرح جدید ارائه شده به حماس توسط هیئت اطلاعاتی مصر و تیم مذاکره کننده اسرائیل با در نظر گرفتن مواضع احتمالی حماس تدوین شده است.

طبق این گزارش، این پیشنهاد جدید شامل پاسخ به بسیاری از خواسته‌های حماس از جمله لزوم بازگشت کامل آوارگان فلسطینی به خانه‌های خود در شمال غزه و خروج ارتش اسرائیل از کریدوری است که منطقه محاصره شده را به دو قسمت تقسیم کرده است. این کریدور مانع از بخش جنوبی به شمالی غزه می‌شود.

اصرار اسرائیل و حماس بر خواسته‌های خود باعث شده که مذاکرات آتش‌بس پس از بیش از شش ماه جنگ هم‌چنان بی‌نتیجه بماند.

حدود ۲۵۰ شهروند اسرائیل و برخی کشورهای دیگر در جریان حمله گروه افراطی حماس به گروگان گرفته شدند که بر اساس آمار ارائه شده از سوی اسرائیل، مرگبارترین حمله در تاریخ این کشور بوده و در آن ۱۲۰۰ نفر کشته شدند.

در پاسخ اسرائیل نیز به نوار غزه حمله کرد و متعهد شد که گروگان‌ها را آزاد و حماس را نابود کند. این در حالی است که به گفتهٔ مقامات بهداشتی غزه که تحت کنترل حماس است، این حملات تاکنون بیش از ۳۴ هزار فلسطینی را کشته است.

تا امروز ۱۲۹ گروگان در غزه باقی مانده‌اند که مشخص نیست چه تعدادی از آن‌ها هنوز زنده هستند.

با استفاده از اکسیوس و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG